Formål

God krisekommunikation sikrer:

  • hurtig og relevant kommunikation med og information til borgere, brugere, ansatte, samarbejdspartnere og andre, så vi kan minimere de negative konsekvenser af krisen.
  • bidrager til at skabe tryghed og tillid til Viborg Kommune og dermed fastholde et godt omdømme, så vi fremstår åbne, handlekraftige, kompetente, ansvarlige og menneskelige.
  • løser krisen på en tilfredsstillende måde og få evt. ramte borgere til at tage ansvar for egen sikkerhed på en hensigtsmæssig måde.
  • undgår, at der opstår et informations-tomrum, der hurtigt bliver fyldt med rygter og spekulationer, og som kan forstærke krisen og oplevelsen af krisen.

Kriseledelsen afgør hvem, der udtaler sig om situationen. De kommunikationsmæssige opgaver varetages i tæt koordination med politiet og andre myndigheder.

Guide til god krisekommunikation

  1. Vær tilgængelig. Kontaktpersoner skal til at være fat på. Ring altid tilbage, hvis du har lovet det.
  2. Udpeg en talsmand.
  3. Hav styr på fakta og opdater fakta løbende.
  4. Vær så åben og proaktiv som muligt. Når fakta er bekræftet: Gå selv ud med nyheder og opdateringer så hurtigt som muligt. Giv opdateringen en tidsangivelse.
  5. Fortæl, hvad du ved, og kun hvad du ved. Men fortæl også, hvornår du forventer at vide mere.
  6. Erkend, hvis der er begået fejl
  7. Vær i tæt dialog med centrale aktører
  8. Krisen kan pludselig vokse sig større – vær klar.
  9. Overvåg presseomtale og korriger fejl med det samme.
  10. Husk, at Viborg Kommunes medarbejdere også er en vigtig målgruppe, som ikke skal læse om krisen i medierne.

Kontaktoplysninger:

Kommunikationschef Rune Jungberg Pedersen, 87 87 83 00

Stedfortrædere:

Kommunikationskonsulent Lene Bækgaard, 87 87 83 05
Kommunikationskonsulent Marianne Fauerholdt, 87 87 83 02

Sådan gør du, når krisen opstår

Ledelsen i direktørområdet kontakter kommunikationschefen på 87 87 83 00 og nedsætter en krisestab, som fordeler roller og udpeger talsperson(er)

Læs mere om rollebaseret krisestyring.

Kommunikationsafdelingen

  • udarbejder målgrupper og hovedbudskaber
  • opdaterer indhold på kommunens hjemmeside, Facebook og intranet – evt. i samarbejde med lokale indholdsredaktører
  • koordinerer og rådgiver om pressekontakt efter aftale med kriseledelsen
  • bistår kriseledelsen med at overvåge mediebilledet og løbende vurdere behov for yderligere information, ændringer osv.

Kanaler

Kommunikationsafdelingen er ansvarlig for, at kommunens Facebookside, Twitter, hjemmeside og intranet (Vicki) hurtigt kan aktiveres og opdateres i tilfælde af en krise. Kommunikationsafdelingen kan desuden sende mails til alle medarbejdere, der er oprettet i kommunens it-system.

Pressen kontaktes efter aftale med krisestaben. Det er den udpegede talsperson, som kontakter pressen og besvarer henvendelser fra pressen.

En række institutioner under Viborg Kommune har egne Facebooksider, som også kan aktiveres i forbindelse med en krisesituation på deres område.

Nøglespørgsmål i forbindelser med kriser

  1. Hvad er der sket? Hvad, hvor, hvornår, hvor mange, hvor længe, hvorfor (formodet årsag?)
  2. Hvad er seneste nyt?
  3. Hvad er kommunens rolle i krisen?
  4. Hvad ved vi endnu ikke?
  5. Hvordan skal borgerne forholde sig?
  6. Hvad gør kommunen nu?
  7. Hvem kan man kontakte for mere information?
  8. Hvornår opdaterer vi information næste gang? fx på nettet eller ved pressemøde