Situation

Ekstremt glatføre eller sne er årsag til, at trafiksikkerhed og fremkommelighed mindskes betydeligt.

Veje og stier kan være lukkede af store snemængder eller fygning, eller der kan være faldet isslag/islag, som kan skabe trafikale udfordringer.

Indsatsen retter sig mod alle trafikanter.

Alarmering

Vintervagten ved Park og Vej er i beredskab fra 1. oktober til 30 april. I denne periode overvåger de vejrforholdene.

Alarmer om vejrsituationen kommer fra:

  • DMI via VejVejr (IT-system)
  • Politiet
  • Midtjysk Brand og Redning
  • Borgere
  • Mandskab som udfører vinterbekæmpelse osv.

Vintervagten kalder mandskab og materiel ud via Vinterman (it-database) i henhold til gældende vinterregulativ.

Dette sker ved telefoniske robotudkald.

Opgaver

Opgaven er at holde vejene fremkommelige iht. prioriterede serviceniveauer.

Serviceniveauerne fremgår af det godkendte vinterregulativ (pdf). 

Trafiksikkerhed og fremkommelighed er i stor fokus.

Handling

Vintervagten ved Park og Vej tilrettelægger og koordinerer indsatsplanen.

Vintervagten kalder mandskab og materiel ud via indsatsplanen i Vinterman (It-system).

Chaufførerne/udførerne bliver alarmeret telefonisk via en udkaldsrobot i Vinterman.

Store snemængder

Ved store snemængder er det muligt at tilkalde forøget beredskab til snerydning. Dette ekstra beredskab er registreret i Vinterman.

Ved helt ekstreme store snemængder kan Midtjysk Brand og Redning alarmeres, som, i samarbejde med politiet, kan iværksætte forøget indsats med kampvogne.

Strømafbrydelse

Ved en varslet strømafbrydelse, kan vejret ikke overvåges i det varslede tidsrum, og udkalds-systemet vil være sat ud af drift.

Vinterudkaldene vil derfor finde sted ud fra de vejr-prognoser, som var lavet inden strømafbrydelsen. Konsekvensen kan være, at

  • der bliver kaldt unødigt ud, hvis vejret ændrer sig til mere positive temperaturer end prognosen angav.
  • glatte veje, som ikke er saltet fordi temperaturen falder drastisk ved en pludselig opklaring, som ikke var i prognosen.

Alle kontakt oplysninger på chauffører mm opbevares i papirform.

Alle elektriske porte vil være ude af drift under strømafbrydelse. Disse sættes i frigear inden varslingen, så de kan betjenes manuelt.

Tankanlæg vil være ude af drift under strømafbrydelse. Efter varsling vil alle køretøjer og maskiner blive fuld tanket, så de er køreklare under strømafbrydelse.

Ledelse og organisation

Vintervagten har ansvaret for at lede indsatsen i forbindelse med den konkrete hændelse.

Indsatsen er organiseret direkte fra vintervagten til det udførende mandskab.

Bemanding og udstyr

Mandskab og materiel i hhv. vagtplanen i Vinterman indgår i beredskabet til udkald.

Kommunikation

Intern kommunikation

Vintervagten informerer den vinteransvarlige i Trafik og Veje (Teknik og Miljø) ved ekstreme vejrsituationer.

Ligeledes informeres afdelingslederen ved Park og Vej.

Vintervagten kontakter den webansvarlige i Teknik og Miljø, når der skal informeres på Viborg Kommunes hjemmeside eller på Viborg Kommunes Facebookside, hvis der er svær fremkommelighed.

Ekstern kommunikation

Vintervagten melder via Vinterman om tidspunkter for udførelse af vintertjeneste. Disse oplysninger bliver synlige på www.vintertrafik.dk, som er tilgængelige for alle borgere.

Der er lavet en speciel procedure i samarbejde med Trafik og Veje, hvis skolebusser skal aflyses.

Der tages kontakt til Radio Viborg og P4 Midt/Vest ved behov for yderligere kommunikation.

Kontaktoplysninger

Afdelingslederen for Trafik og Veje skal kontaktes via telefon eller mail. 

Kontaktliste - interne og eksterne nøglepersoner

Oprettelse / revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Hanne Bjerregaard.
Godkendt af Benedicte Wriedt den 29. september 2021.

Actions cards

Der er ikke knyttet action cards til denne indsatsplan.