Afdelingens kritiske ydelser

  • At beskytte de børn og unge, vi har i vores varetægt i dagtilbud, skole og på døgn- og opholdssteder.
  • At beskytte vores ansatte, mens de tager vare på børnene og de unge.

Afdelingens interne krisestyringsorganisation

Børn & Unges kriseberedskab består af tre niveauer:

  1. B&U øverste krisestab – samles i særligt skærpede og meget omfattende situationer. Lederen af den øverste kriseledelse beslutter, hvornår staben aktiveres.
  2. B&U interne krisestab – samles, når krisen omfatter et funktionsområde – fx skoleområdet - og krisen vurderes at kunne håndteres inden for dette område.
  3. Den lokale krisestab – samles, når der er en krise på en enkelt lokation – fx en børnehave - hvor krisen vurderes at kunne håndteres inden for eget område.

I enhver krise uanset niveau skal lederen orientere nærmeste leder indtil informationen når fagchefen.

 

Kriser uden for normal arbejdstid

Såfremt der sker en kritisk hændelse uden for almindelig arbejdstid, hvor det vurderes, at der er behov for krisehåndtering, følges beskrivelserne i denne delplan for etablering af krisestab på relevant niveau.

Hvor der vurderes at være behov for støtte til krisehåndtering til ledere og medarbejdere, kontaktes Socialvagten eller Falck Healthcare på telefonnr. 70 10 20 12.

Kriser inden for almindelig arbejdstid

Såfremt der sker en hændelse inden for almindelig arbejdstid, hvor det vurderes, at der er behov for støtte til krisehåndtering til ledere og medarbejdere fra understøttende funktioner som fx psykolog, fremskudt socialrådgiver, fronten eller Familiecenter Viborg tilrettelægges dette efter aftale med familiechefen eller der tages kontakt til Falck Healthcare på telefon nr. 70 10 20 12.

Mere information om voldsomme hændelser: Voldsomme hændelser på arbejdspladsen - Vicki - Viborg Intranet    

 

Niveau 1: B&U øverste krisestab

Niveau 2: B&U interne krisestab

Niveau 3: Den lokal krisestab

Alle enkeltlokationer skoler, dagtilbud, institutioner mv. udpeger en fast krisestab. Den består af navngivne personer og kontaktinformation, der udpeges til følgende roller:

Indkaldelse og kontakt

Det er kriseleder, der indkalder krisestaben til krisemøder via telefon og SMS besked med teksten ”KRISE” først i sætningen. Er det ikke muligt at mødes fysisk, foregår mødet over Teams

Mødested

Kriseniveau 1 mødes på rådhuset i lokale 4.3.

Kriseniveau 2 og 3 mødes lokalt, hvor krisen er opstået.

Afdelingens understøttelse af kommunens øverste krisestab

Børn & Unge indgår i alle kriser, der involverer børn og unge eller lokationer, hvor der opholder sig børn og unge.

Børn & Unge deltager i krisestabe efter behov med:

  • Direktør
  • Relevant chef

Alarmering

Alarmering kommer fra de enkelte lokationer – skoler, dagtilbud, institutioner osv. Alarmeringen sendes opad i ledelsessystemet – fx skoleleder alarmerer skolechef. Alarmering sker telefonisk/SMS.

Opgaver i den rollebaserede krisestyring

Kriselederens opgaver

  • Valider og beslut niveau for krisehåndtering
  • Beslut mødested
  • Aktiver krisestaben
  • Følg dagsordenen

Se uddybende opgaver under Kriselederens opgave

Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation

  • Mød på den aftalte lokalitet
  • Tilvejebring det samlede situationsbillede
  • Indret krisestabens mødelokale
  • Opstart log
  • Opstart af løbende situationsbillede
  • Sørg for iværksættelse af skærpet overvågning af relevante funktionspostkasser

Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring 

Opgaver til ansvarlig for involverede personer

  • Mød på den aftalte lokalitet
  • Bidrag til situationsbillede og interessentanalyse
  • Tag hånd om involverede medarbejdere/borgere
  • Kommuniker med berørte medarbejdere

Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring

 

Opgaver til løsningsansvarlig

  • Mød på den aftalte lokalitet
  • Bidrag til situationsbillede og vurdering af skadesomfang
  • Sikre fortsat drift
  • Kommuniker med leverandører

Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring

Opgaver til ansvarlig for kommunikation

  • Mød på den aftalte lokalitet
  • Afklar ansvar omkring kommunikationsopgaven
  • Følg indsatsplan for krisekommunikation
  • Sikre tydelig, troværdig, autentisk og korrekt information
  • Etabler arbejdsfaciliteter for krisestyringsteamet

Oprettelse/revision

Denne delplan er udarbejdet af chefkonsulent Heidi Tobberup Skipper.
Godkendt af sekretariatschef Lene Thomsen den 21. september 2021