Afdelingens kritiske funktioner

  • Sikre medicin, mad/drikke, ly/tag over hovedet og anden livsnødvendig pleje – basale livsvigtige behov
  • Yde rådgivning inden for sundheds- og omsorgsområdet til øvrige områder
  • Hele tiden at kunne definere livsvigtige behov

Afdelingens interne krisestyringsorganisation

Kriseleder:

Omsorgschef Karen Margrethe Holdsbjerg-Larsen
Tlf.: 24 75 02 90, Mail: khol@viborg.dk

Stedfortræder:

Sundhedschef Kristine Stange

Tlf.:5183 60 20, Mail: ksta@viborg.dk

Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:

Sekretariatschef Gitte Bundgaard
Tlf.: 25 64 93 73, Mail: gbu@viborg.dk

Stedfortræder:
Afdelingsleder Anne Kallestrup
Tlf.: 87 87 41 05, Mail: aek@viborg.dk

Ansvarlig for involverede personer:

Leder af Hjemmepleje og Hverdagsrehabilitering Tanja Murphy,
Tlf.: 30 94 04 90, Mail: tamu@viborg.dk 

Stedfortrædere:
Leder af Pleje- og Omsorgscentre Lone Saaby,Tlf.: 87 87 65 01, Mail: lonsa@viborg

Leder af Rehab.center og Akutteam Bente Sesine Høi Christensen
Tlf.: 21 63 78 30, Mail: bechr@viborg.dk

Løsningsansvarlig:

Sundhedschef Kristine Stange
Tlf.: 51 83 60 20, Mail: ksta@viborg.dk

Stedfortræder:
Leder af pleje- og omsorgscentre Lone Saaby
Tlf: 87 87 65 01, Mail: lonsa@viborg.dk

Ansvarlig for kommunikation:

Kommunikationschef Rune Jungberg Pedersen,
87 87 83 00, ruped@viborg.dk

Back up: Kommunikationskonsulent Vivi Sjøner
87 87 83 08, vs@viborg
eller kommunikationskonsulent Marianne Fauerholdt,
87 87 83 02, mfa@viborg.dk

Øvrige:

Udpeges af kriseleder ifm. aktivering af krisestaben.

Mødested:

Primært samlingssted ved aktivering af krisestaben på driftsniveau 1: M4.3, Viborg Rådhus.
Sekundært mødested (hvis krisestaben er aktiveret på niveau 2 eller hvis M4.3 af anden årsag ikke kan benyttes) aftales i forbindelse med indkaldelsen. Kriseleder træffer beslutning om dette.
Krisestaben kan desuden beslutte at mødes på anden lokalitet eller virtuelt, efter konkret vurdering. I givet fald informeres de øvrige deltagere i forbindelse med aktivering.

Indkaldelse:

Kontakt sker med telefon, sms og mail. Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes primært.
Chefer/ledere i organisationen skal om muligt være tilgængelige på arbejdstelefon uden for normal arbejdstid. Der kan udarbejdes en kontakt-plan.

Afdelingens understøttelse af kommunens øverste krisestab:

Omsorgschef indgår i kommunens øverste krisestab når det er relevant.
Stedfortræder er Sundhedschef. I dennes fravær indtræder Socialchef.

Alarmering:

Alarm og varsling kan komme fra borgere og fra medarbejdere og ledelse i sundheds- og omsorgsafdelingerne.

I forhold til Sundhedsberedskabet kan alarm og varsling også komme fra Regionens Akutfunktion, Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed og Redningsberedskabet.
Modtager af alarm involverer straks nærmeste leder med henblik på eventuel aktivering af krisestaben, jf. aktiveringsprocedure i Generel Plan for Fortsat Drift.
Alarmering sker telefonisk

Opgaver i den rollebaserede krisestyring

Kriselederens opgaver
• Valider og beslut niveau for krisehåndtering
• Beslut mødested
• Aktiver
• Følg dagsordenen

Se uddybende opgaver for kriselederen (link)

Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation
• Mød på den aftalte lokalitet
• Tilvejebring det samlede situationsbillede
• Indret krisestabens mødelokale
• Opstart log
• Opstart af løbende situationsbillede
• Sørg for iværksættelse af skærpet overvågning af relevante funktionspostkasser

Se uddybende opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og kommunikation  (link)

Opgaver til ansvarlig for involverede personer
• Mød på den aftalte lokalitet
• Bidrag til situationsbillede og interessent analyse
• Tag hånd om involverede medarbejdere/borgere
• Kommuniker med berørte medarbejdere

Se uddybende opgaver til ansvarlig for involverede personer (link)

Opgaver til løsningsansvarlig
• Mød på den aftalte lokalitet
• Bidrag til situationsbillede og vurdering af skadesomfang
• Sikre fortsat drift
• Kommuniker med leverandører

Se uddybende opgaver løsningsansvarlig (link)

Opgaver til ansvarlig for kommunikation
• Mød på den aftalte lokalitet
• Aktiver krisekommunikations-teams første møde
• Følg indsatsplan for krisekommunikation
• Sikre tydelig, troværdig, autentisk og korrekt information
• Etabler arbejdsfaciliteter for krisestyringsteamet

Se uddybende opgaver til ansvarlig for kommunikation (link)

Kontaktoplysninger
Kriseleder er ansvarlig for at kontakte centrale personer og relevante eksterne myndigheder. Se kontaktoplysninger på forsiden. (Link)

Oprettelse/revision

Denne delplan er udarbejdet af Mikael Rolle, oktober 2021
Godkendt af Omsorgschef Maila Tandrup, maj 2022.