Situation
Et eller flere personaler i Sundhed og Omsorg bliver udsat for alvorlig personrettet hændelse
Alarmering
Personalet ringer 112.
Derefter kontaktes nærmeste leder, som overtager ledelsen af situationen.
Opgaver
Bevare roen og undgå panik
Skabe overblik over situationen
Handling
Alarmer
En ledelsesperson på arbejdsstedet leder "slagets gang" og følger alarmeringsinstruksen.
Handling
Områdeledelsen informeres.
Chefen for fagområdet (sundhedschef eller omsorgschef) informeres og, om nødvendigt, indkalder chefen Krisestaben. Som minimum orienteres direktøren for SSO, og der tages stilling til hændelsens omfang og håndteringsniveau.
Det er vigtigt at der informeres hurtigt til den øverste ledelse, og at disse informeres løbende.
Psykisk førstehjælp kan blive aktuel selvom folk umiddelbart virker afklarede. Der følges op på de involverede i minimum 3 døgn efter hændelsen, hvis hjælp afvises.
Ledelse og organisation
Det berørte steds ledelse har ansvaret for indsatsen og kontakten til politiet indtil en krisestab er trådt sammen. Hvis ikke hændelsen kræver krisestab, så er det chefen for fagområdet der har ansvaret.
Krisestaben sørger for den overordnede koordinering.
Bemanding og udstyr
Kriseledelsen har ansvaret for at vurdere om der skal iværksættes debriefing, og hjælp fra krisepsykolog eller Personale og Organisation. Aktiveres ved behov.
Henvisning
Der er ikke tilknyttet actioncards til denne indsatsplan.
Kommunikation
Krisestaben modtager orientering - hvis den er aktiveret.
Krisestaben har ansvaret for information til det berørte steds ledelse, samt information til pårørende og pressen - hvis den er aktiveret. Ellers ligger opgaven ved chef og direktør
Der henvises i øvrigt til Kommunikations indsatsplan for krisekommunikation.
Kontaktoplysninger
Politi
Psykologer (krisehjælp)
Fagchefer
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
Informere MED-udvalg og det politiske niveau
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Pia Løie Høier, oktober 2021.
Godkendt af Omsorgschef Maila Tandrup, februar 2022.