SSO samlet
Afdelingens kritiske funktioner
- Sikre medicin, mad/drikke, ly/tag over hovedet og anden livsnødvendig pleje – basale livsvigtige behov
- Hele tiden at kunne definere livsvigtige behov
- Varetage borgeres og ansattes sikkerhed
- Opretholde udekørende funktioner til sårbare borgere
- Opretholde udbetaling af ydelser (på socialområdet)
Afdelingens interne krisestyringsorganisation
Kriseleder:
Direktør Mette Andreassen
Tlf.: 51273122, Mail: mean@viborg.dk
Stedfortræder:
Sundhedschef Kristine Stange
Tlf.: 51 83 60 20, Mail: ksta@viborg.dk
Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:
Sekretariatschef Gitte Bundgaard
Tlf.: 25 64 93 73, Mail: gbu@viborg.dk
Stedfortræder:
Chefkonsulent Joachim Futtrup
Tlf.: 41719621, Mail: jgf@viborg.dk
Ansvarlig for involverede personer og løsninger på socialområdet:
Socialchef Morten Højgaard Kurth,
Tlf.: 20 23 53 54, Mail: mkur@viborg.dk
Stedfortræder:
Leder af Psykiatri- og Udsatte området: Gitte Rafn Jensen
Tlf.: 22 12 47 95, Mail: givn@viborg.dk
Ansvarlig for involverede personer og løsninger på omsorgsområdet:
Omsorgschef Karen Margrethe Holdsbjerg-Larsen
Tlf.: 24 75 02 90, Mail: khol@viborg.dk
Stedfortræder:
Leder af Visitation Sundhed og Omsorg Dennis Hansen
Tlf.: 87 87 61 16, mail: dbh@viborg.dk
Ansvarlig for involverede personer og løsninger på sundhedsområdet:
Sundhedschef Kristine Stange
Tlf.: 51 83 60 20, mail: ksta@viborg.dk
Stedfortræder:
Leder af Sundhedscenter Viborg Mette Bredsgaard
Tlf.: 87 87 49 13, mail: meb@viborg.dk
Ansvarlig for kommunikation:
Kommunikationschef Lene Christensen,
tlf. 87 87 83 00, lchri@viborg.dk
Stedfortræder:
Kommunikationskonsulent Marianne Fauerholdt,
Tlf.: 87 87 83 02, mail: mfa@viborg.dk
Øvrige:
Fra Midtjysk Brand og redning (faste deltagere)
Chefkonsulent Mads Bjerre-Nielsen
Tlf.: 23 23 37 67, mail: MadsBjerre.Nielsen@mjbr.dk
Stedfortræder:
Beredskabsdirektør Lasse Clemensen
Tlf.: 21 81 91 37, mail: lc@mjbr.dk
- Sekretariatets konsulenter kan indkaldes efter behov.
- En repræsentant fra IT og Digitalisering i tilfælde af IT-nedbrud eller forsyningssvigt.
- Kriselederen kan frit udpege yderligere deltagere til krisestaben.
I tilfælde af forsyningssvigt står leder af Park & Vej Martin Germann Madsen til rådighed for krisestaben med henblik på at kunne disponere over Park og Vejs materiel.
Tlf: 22 20 74 25, mail: magm@vibrog.dk
Mødested:
Primært samlingssted ved aktivering af krisestaben på niveau 1: M4.3, Viborg Rådhus. I dette lokale er der ligeledes sikret nødstrøm i tilfælde af strømsvigt.
Sekundært mødested (hvis krisestaben er aktiveret på niveau 2 eller hvis M4.3 af anden årsag ikke kan benyttes) anvendes M1.3 hvor der ligeledes er sikret nødstrøm.
Krisestaben kan desuden beslutte at mødes på anden lokalitet eller virtuelt efter konkret vurdering. I givet fald informeres de øvrige deltagere i forbindelse med aktivering.
Indkaldelse:
Kontakt sker med telefon, sms og mail. Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes primært.
Chefer/ledere i organisationen skal om muligt være tilgængelige på arbejdstelefon uden for normal arbejdstid.
Såfremt alle kommunikationskanaler er ude af drift, mødes krisestaben hurtigst muligt på Viborg Rådhus.
Afdelingens understøttelse af kommunens øverste krisestab:
Direktør for Social, Sundhed og Omsorg indgår i kommunens øverste krisestab (niveau 2).
Stedfortræder er sundhedschefen.
Opgaver i den rollebaserede krisestyring
Kriselederens opgaver
• Valider og beslut niveau for krisehåndtering
• Beslut mødested
• Aktiver
• Følg dagsordenen
Se uddybende opgaver for kriselederen (link)
Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation
• Mød på den aftalte lokalitet
• Tilvejebring det samlede situationsbillede
• Indret krisestabens mødelokale
• Opstart log
• Opstart af løbende situationsbillede
• Sørg for iværksættelse af skærpet overvågning af relevante funktionspostkasser
Se uddybende opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og kommunikation (link)
Opgaver til ansvarlig for involverede personer
• Mød på den aftalte lokalitet
• Bidrag til situationsbillede og interessent analyse
• Tag hånd om involverede medarbejdere/borgere
• Kommuniker med berørte medarbejdere
Se uddybende opgaver til ansvarlig for involverede personer (link)
Opgaver til løsningsansvarlig
• Mød på den aftalte lokalitet
• Bidrag til situationsbillede og vurdering af skadesomfang
• Sikre fortsat drift
• Kommuniker med leverandører
Se uddybende opgaver løsningsansvarlig (link)
Opgaver til ansvarlig for kommunikation
• Mød på den aftalte lokalitet
• Aktiver krisekommunikations-teams første møde
• Følg indsatsplan for krisekommunikation
• Sikre tydelig, troværdig, autentisk og korrekt information
• Etabler arbejdsfaciliteter for krisestyringsteamet
Se uddybende opgaver til ansvarlig for kommunikation (link)
Kontaktoplysninger
Kriseleder er ansvarlig for at kontakte centrale personer og relevante eksterne myndigheder. Se kontaktoplysninger på forsiden. (Link)
Oprettelse/revision
Denne delplan er godkendt af chefgruppen i SSO, oktober 2025