Situation

Der mangler et barn, som er registreret ankommet i dagtilbud, skole, et døgn- eller opholdssted.

Alarmering

  • Medarbejderen, der opdager, at barnet savnes, alarmerer kolleger.
  • Medarbejderen alarmerer nærmeste leder
  • Den lokale leder alarmerer nærmeste leder og aktiverer krisestaben.
  • Politiet alarmeres senest efter 30 minutter på 1-1-2, hvis barnet eller den unge ikke er fundet. Følg denne instruks
  • Den lokale leder orienterer forældrene.

Opgaver

  • At finde barnet eller den unge.
  • At fordele opgaver blandt de voksne.
  • At gøre de øvrige børn og unge trygge.
  • At holde en god kommunikation til forældrene

Handling

  • Hurtig eftersøgning af inde- og udeområder, hvor barnet har opholdt sig.
  • Kriselederen udpeger en eller flere medarbejdere, der tager sig af den øvrige børne- eller ungegruppe.
  • Er det bekymrende, at barnet er væk, kontaktes politiet - efter aftale med forældrene - via 1-1-2.
  • En større eftersøgning sættes i gang i samarbejde med politiet, og krisestaben aktiveres.
  • Resten deltager i eftersøgningen i samarbejde med politi.
  • Forældre/pårørende kontaktes og holdes løbende orienteret.

Når barnet er fundet

 

Er barnet kommet ud for en ulykke

Iværksæt beredskabsplan for ”Kritisk ulykke”.

Ledelse og organisation

Krisestab

”Den lokale krisestab” leder som udgangspunkt indsatsen.

Er barnet ikke fundet inden for 30 minutter eller er barnet kommet ud for en ulykke aktiveres ”B&U interne krisestab” med chefen som kriseleder.

Mødested

Kriselederen meddeler i sin indkaldelse, hvor staben skal mødes.

Indkaldelse og kontakt

Indkaldelse og kommunikation til krisestaben sker via telefon og SMS, indtil man er fysisk samlet.

Overvej Teams- og telefonmøder, hvis man ikke kan samles hurtigt.

Bemanding og udstyr

Kommunikation

Den lokale kriseleder informerer nærmeste leder, hvis barnet er væk mere end 30 minutter.

Ansvarlig for involverede personer informerer i første omgang barnets forældre. Øvrige forældre informeres via AULA. Den ansvarlige for kommunikation hjælper med at udarbejde tekster og indhold.

Ansvarlig for log og dokumentation udarbejder notat, som beskriver hændelsen og sender via kriselederen til chefen. Bed personalet, der varetog hændelsen om at nedskrive forløbet, som de så det.

Ansvarlig for kommunikation

Håndterer presse, web og intranet samt andre tekster til involverede.

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Nærmeste leder skal være opmærksom på den mere langsigtede virkning af hændelsen hos de ansatte eller børnene.

Se Krise- og psykisk førstehjælp.

 

 

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af chefkonsulent Heidi Tobberup Skipper.
Godkendt af sekretariatschef Lene Thomsen den 6. oktober 2021.