Plan for aktivering og sammensætning af krisestaben
Sådan aktiveres krisestaben:
Se flowdiagram (pdf)
Sammensætning - hændelse i eget direktørområde/fagområde/stab
Driftsniveau 1:
Kriseleder: Fagchef/stabs- eller afdelingschef, eller stedfortræder for denne.
- Kommunikationsansvarlig.
- Relevante medlemmer af fagområdets/stabens ledergruppe.
- Evt. beredskabsdirektør.
- Ad hoc medlemmer - herunder eventuelt relevante interne og eksterne aktører.
- Sekretariatsbistand og eventuelt andre støttefunktioner.
Sammensætning - hændelse på tværs af direktør-/fagområder og stabe
Driftsniveau 2:
Kriseleder: Kommunaldirektør eller stedfortræder udpeget af kommunaldirektøren.
- Eventuelt andre medlemmer af direktionen.
- Relevante medlemmer af direktørområdernes chefgrupper/stabenes og ledergrupper.
- Beredskabsdirektør.
- Kommunikationsansvarlig.
- Ad hoc medlemmer - herunder eventuelt relevante interne og eksterne aktører.
- Sekretariatsbistand og eventuelt andre støttefunktioner.
Generelt om sammensætning af krisestabe
For alle deltageres vedkommende skal der være planlagt en stedfortræder blandt andet for at kunne håndtere større og længerevarende hændelsesforløb. Stedfortræderen skal som udgangspunkt være på samme organisatoriske niveau som den, der afløses for, eller være udstyret med samme mandat. Stedfortræder for kriselederen og de øvrige krisestabsmedlemmer skal stå anført i de enkelte fagområders/stabes delplaner i form af kontaktlister, der til enhver tid skal være ajourført.
Borgmesteren kan efter konkret vurdering og behov indgå i krisestaben efter samråd med kriselederen.
Ad hoc-medlemmer kan eksempelvis bestå af repræsentanter for andre myndigheder, herunder politi, Styrelsen for Patientsikkerhed, mfl. Ved større hændelser, der har karakter af større ulykke/katastrofe og omfatter flere kommuner vil koordinering af beredskabsaktørernes rolle finde sted i politiets Lokale Beredskabsstab.
Krisestabens støttefunktioner
I Viborg Kommune varetages sekretariatsfunktionen for Krisestaben af Stabs- og Byrådssekretariatet.
Ved hændelser på driftsniveau 1 varetages sekretariatsfunktionen af fagområdernes/stabenes egne medarbejdere.
Ved særlige rådgivningsbehov kan krisestaben indkalde relevante støttefunktioner fra andre afdelinger.
Krisestabens samlingssted
Den centrale krisestab mødes i lokal M4.3 på Viborg Rådhus.
Endelig udpegning af samlingssted sker i den konkrete aktiveringssituation på baggrund af den konkrete hændelse.