Situation

Ved ekstreme vejrhændelser skal trafiksikkerheden og fremkommeligheden sikres ved at fjerne uønskede genstande, som for eksempel vand eller væltede træer, fra færdselsarealer.

Indsatsen retter sig imod alle trafikanter.

Alarmering

Borgere alarmerer Midtjysk Brand og Redning.

Midtjysk Brand og Redning eller eget mandskab fra Park og Vej alarmerer via telefon vagthavende formand fra Park og Vej.

Opgaver

Vagthavende formand alarmerer udførende personale i Park og Vej og sender dem ud til skadestedet medbringende relevant udstyr.

Fokus er på trafiksikkerhed og fremkommelighed.

Handling

Færdselsarealer skal afmærkes og eventuelt afspærres.

Væltede træer, risikotræer, vand og andre genstande fjernes fra færdselsarealet.
Pumpemateriel koordineres med Beredskabsstyrelsen.

Strømafbrydelse

Ved strømafbrydelse vil elektriske porte og tankanlæg være ude af drift.

Porte vil blive sat i frigear inden strømafbrydelsen, så de kan betjenes manuelt.

Alle køretøjer og maskiner bliver fuld tanket, så de er køreklare under strømafbrydelse.

Ledelse og organisation

Vagthavende formand leder indsatsen og instruerer det udførende personale.

Bemanding og udstyr

Vagthavende formand ved Park og Vej.

Uddannet personale ved Park og Vej.

Biler, rendegraver, lastbiler, afspærringsmateriel, pumper, skovmateriel mm.

Kommunikation

Internt

Vagthavende formand informerer afdelingslederen for Park og Vej eller dennes stedfortræder.

Eksternt

Vagthavende formand informerer Radio Viborg, Viborg Stifts Folkeblad og P4 Midt og Vest.

Kontaktoplysninger

Midtjysk Brand og Redning tlf. 89 70 35 99.

Kontaktliste - interne og eksterne nøglepersoner

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Jens Vestergård, Trafik og Veje.
Godkendt af chef for Trafik, Ejendomme og Sekretariat Benedicte Wriedt, den 26. september 2021.

Action cards

Der er ikke udarbejdet action cards.