Forsyningssvigt af vand eller elektricitet i op til tre døgn
Her finder du også action cards for evakuering af borgere, etablering af evakueringssteder på RCV og Skovvænget samt et action card til krisestaben
Situation
Forsyningssvigt af strøm og vand
Strømforsyningen kan svigte i flere dage og påvirke forskellige områder som vandforsyning, kloakafledning, kommunikation (mobil og internet), varmeforsyning, fødevareindkøb og transport.
Ved længerevarende strømnedbrud må det forventes, at internet og mobilnet vil blive påvirket og være helt ude af drift.
Pleje- og omsorgscentre, sociale botilbud og hjemmepleje har nødstrøm og nødforsyninger til opretholdelse af nøddrift (forplejning og anvendelse af borgernes strømkrævende udstyr). Borgere med kontinuerligt eller længerevarende behov for anvendelse af kritisk strømkrævende udstyr evakueres til kommunens to evakueringssteder på Rehabiliteringscenter Viborg (RCV) og Pleje- og omsorgscenter Skovvænget i Bjerringbro.
Kommunikationen mellem krisestaben og decentrale enheder vil foregå via ”runners”, såfremt det ikke er muligt at kommunikere via telefon, mail osv. Krisestaben udpeger såkaldte ‘runners’ (administrative medarbejdere), som har til opgave at overlevere information til decentrale enheder, samt alle andre øvrige opgaver af praktisk karakter.
Alarmering
Hvis det er muligt, vil melding om forsyningssvigt komme fra national myndighed.
Krisestaben aktiveres på niveau 2 (på tværs af direktørområderne Social, Sundhed og Omsorg, Teknik & Miljø, Kommunaldirektøren & Stabe og Kommunikation) og alarmerer og organiserer de berørte områder. Fremmøde på Rådhuset ved konstatering af forsyningssvigt: Lokale M4.3 – Viborg Rådhus. I dette lokale er der nødstrøm.
Hvis krisestaben ikke har mulighed for at aftale andet, så mødes krisestaben hver 2. time (lige klokkeslæt) i mødelokalet i tidsrummet 8-18.
Opgaver
- Evakuering af borgere med kritisk strømkrævende udstyr. Oprettelse af evakueringscentre.
- Nøddrift på pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud: nødstrøm, varmesvigt, nødforsyning af mad, drikke- og brugsvand.
- Nøddrift i hjemmeplejen og bostøtten: prioritering af besøg hos borgere i eget hjem, herunder borgere med BPA-ordning
- Koordinering af transport til evakueringscentrene samt supplering til hjemmeplejens eldrevne bilpark.
- Fordeling af personaler ud fra deres bopæl (medarbejdermobilitet)
- Kommunikation mellem krisestab og driftsenheder.
Handling
Etablering af evakueringscentre til borgere med kritisk strømkrævende udstyr
Borgere med kritisk strømkrævende udstyr evakueres til Pleje- og omsorgscenter Skovvænget og/eller Rehabiliteringscenter Viborg (RCV). Centrene har tilsammen en kapacitet på 40-52 personer.
Borgere med det mest strømkrævende udstyr evakueres til Skovvænget, idet der er en nødstrømsgenerator. De resterende borgere evakueres til RCV, hvor der er nødstrøm i form af power banks.
Krisestaben koordinerer fordeling af borgere og transport til og fra evakueringscentrene.
Krisestaben koordinerer evt. indkaldelse af ekstra personale til evakueringscentrene.
Krisestaben kan omfordele mad og drikkevand fra pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud til de to evakueringscentre. Der er ikke sikret selvstændige lagre til evakuerede borgere.
Pleje- og omsorgscentrene og hjemmeplejen kontakter krisestaben, hvis de har borgere med kritisk strømkrævende udstyr, der skal evakueres. Ved akut behov for hjælp eller indlæggelse ringes 112.
Se action cards:
- Evakuering af borgere med kritisk strømkrævende udstyr
- Etablering af et evakueringscenter på Skovevænget
- Etablering af et evakueringscenter på Rehabiliteringscenter Viborg
- Action card for krisestaben i tilfælde af forsyningssvigt af strøm og vand
Nøddrift på pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud
Lager af fornødenheder
Pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud har egne lagre af
- Førstehjælpskasser
- Lyskilder til aften- og nattevagter (pandelamper, lanterner m.v.)
- Sprøjter til manuel anvendelse af sonder (hvis aktuelt)
- Lager af medicin*, hygiejneartikler og værnemidler.
*Med medicinlagre forstås borgerens egen beholdning af medicin. Det bør efterstræbes, at alle borgere har til minimum tre døgn. Yderligere må kommunen ikke give håndkøbsmedicin, så derfor skal de enkelte tilbud selv kontakte borgerens læge, hvis de ønsker at have jodtabletter tilgængeligt. Jodtabeletter anbefales til borgere under 40 år samt gravide og ammende.
Nødstrøm
Alle pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud har power banks til kortvarige strømkrævende opgaver f.eks. til lift eller justering af plejeseng mv. Der er ikke nødstrøm til varme.
Alle pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud sikrer, at power banks altid er opladet og tilgængelige. Power banks kan genoplades via bil.
Pleje- og Omsorgscenter Skovvænget fungerer som opladestation for Rehabiliteringscenter Viborgs (RCV) power banks. Krisestaben koordinerer genopladning af RCV’s power banks og øvrige power banks ved behov.
Mad og drikkevand
Serveringskøkkenerne på pleje- og omsorgscentrene har lagre af mad og drikkevand. Der er ikke sikret selvstændige lagre til evakuerede borgere, hvorfor Krisestaben kan have behov for at omfordele mad og drikkevand fra pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud til de to evakueringscentre.
Medarbejdere fra de sociale botilbud afhenter mad og drikkevarer fra nærmeste depot. Se oversigt over depoter.
Brugsvand
Alle pleje- og omsorgscentre og de fleste sociale botilbud har en vandtank indeholdende brugsvand. Alle botilbud og centre tømmer og genopfylder tanken 1 gang om året.
Vandet i tankene må anvendes til rengøring, håndvask og toiletskyl. Hvis vandet anvendes til rengøring, skal der tilsættes en rensetablet, der dræber bakterier. Under et forsyningssvigt med vand kontaktes krisestaben ved behov for genopfyldning af tanken.
Vandet i vandtankene må aldrig anvendes som drikkevand.
Ved forsyningssvigt af vand vil pleje- og vask af borgere foretages med brug af vådservietter.
Nøddrift i hjemmeplejen og bostøtten
Nødstrøm
Hjemmeplejen og bostøtten har power banks til kortvarige strømkrævende opgaver. Alle power banks kan genoplades via bil.
Pleje- og vask af borgere foretages med brug af vådservietter. Power bank anvendes til evt. lift eller justering af plejeseng mv. Alle hjemmeplejedistrikter har et lager af batteridrevne lyskilder bl.a. pandelamper.
Prioritering af besøg hos borgere i eget hjem
Hjemmeplejen gemmer hver dag kørelisten for den kommende dag på et USB-stik Ud fra kørelisten prioriteres borgerne i rød, gul og grøn baseret på deres plejebehov og behov for strømkrævende udstyr.
USB-stikket krypterer data og er derfor beskyttet med pinkode – pga. opbevaring af personfølsomme data. USB-stikket opbevares et sikkert sted og distriktlederen sikrer at relevante nøglemedarbejdere har adgang til USB-stikket og kender pinkoden.
Kørelisterne gemmes og slettes på daglig basis. Der gemmes kun kørelister for den efterfølgende dag - og derfor vil der kun være gemt kørelister for én dag.
Distriktlederen sikrer, at borgerens data opdateres i Nexus efter et strøm og/eller it-nedbrud.
Borgere med BPA-ordning kan ved behov indgå i hjemmeplejens prioritering af nødbesøg. Hjemmeplejen vil få besked fra Krisestaben, hvis de skal håndtere BPA-borgere. Social har en oversigt over BPA-borgere på en USAB, og har tilsvarende procedurer ift. brug af krypteret USB.
Mad og drikkevand
Borgere i eget hjem forventes at have et hjemmeberedskab af mad og drikkevand. Dette gælder også de borgere, som er visiteret til Madservice. Dog kan hjemmeplejen og bostøtten undtagelsesvist hente nødforsyninger af mad og drikkevand fra Madservices serveringskøkkener og depoter.
Se oversigt over depoter.
Adgang til borgers hjem (elektronisk lås)
Medarbejdere i hjemmeplejen bruger deres personlige iPad til at låse sig ind hos borgeren. Adgange på iPad’en opdateres af medarbejderen 2 gange om ugen. Ved strømsvigt må medarbejderne IKKE logge ud af appen, der giver låseadgang til borgeres hjem.
Koordinering af transport
Krisestaben koordinerer transport til og fra evakueringscentrene, supplering af brændstofdrevne biler til hjemmeplejen i tilfælde af, at eldrevne biler løber tør for strøm og transport af ”runners” ift. levering af beskeder mellem krisestab og decentrale enheder m.v.
Krisestaben råder over Viborg Kommunes flåde. Krisestaben kontakter sekretariatschefen i Stabs- og Byrådssekretariatet ift. adgang til flåden. Overblik over flåden opdateres og koordineres manuelt af Stabs- og Byrådssekretariatet, herunder information om, hvor bilerne er parkeret og adgang til nøgler m.v. Medarbejdere som bruger Viborg Kommunes biler, sætter bilen til opladning efter brug og/eller påfylder brændstof.
Krisestaben kan også anvende kommunens eksterne transportleverandører Terndrup Taxi og Turistbusser til transportopgaver:
- Terndrup Taxi og Turistbusser – tlf. 96 86 40 22 -
Morsøvej 3, 8800 Viborg - Ved kommunikationssvigt kan ”runners” køre ud til Terndrup på adressen i Viborg.
Fordeling af personaler ud fra deres bopæl (Medarbejdermobilitet)
I tilfælde af ekstremt vejrlig i sammenfald med forsyningssvigt, kan Viborg Kommune sende medarbejdere ud til borgere i nærheden af medarbejdernes eget hjem eller til andre pleje- og omsorgscentre, eventuelle evakueringscentre m.v.
Der vil udelukkende være tale om medarbejdere, som i forvejen løser plejeopgaver og dermed har kompetencerne hertil.
Hvis medarbejdere i hjemmeplejen sendes ud til borgere i nærområdet, skal medarbejderen som minimum have sin personlige IPad med for at kunne låse sig ind hos borgeren (elektroniske låse). Medarbejderen skal derfor hente eller få leveret sin IPad. Medarbejdere i hjemmeplejen må ikke tage deres personlig IPad med hjem.
Krisestaben kontakter chefen i Personale & Organisation ift. adgang til overblik over medarbejdernes bopæl.
Kommunikation mellem krisestab og driftsenheder
Krisestaben har udpeget såkaldte ‘runners’ (administrative medarbejdere).
‘Runners’ har til opgave at overlevere information til decentrale enheder, fremkørsel af brændstofbiler til hjemmeplejen samt alle andre øvrige opgaver af praktisk karakter.
”Runners” er udpeget på forhånd møder ind på Rådhuset ved konstatering af forsyningssvigt. Lokale M4.3 – Viborg Rådhus.
Hvis krisestaben ikke har mulighed for at aftale andet, så møder ”runners” ind hver 2. time (lige klokkeslæt) i mødelokalet i tidsrummet 8-18.
Ledelse og organisation
Driftsområdernes ledelse har det overordnede ansvar for indsatsen.
Den daglige leder har ledelsen på det operative niveau.
Der afrapporteres til krisestaben.
Bemanding og udstyr
Personale, der er på vagt, løser opgaverne eventuelt med indkaldelse af ekstra personale eller brug af medarbejdere i deres eget nærområde (medarbejdermobilitet).
Vanligt materiel samt power banks, batteridrevne lyskilder, vandtanke, FM-radioer m.v. anvendes. Vagtcentralen hos Midtjysk Brand- og Redning kan formidle kontakt til forsvaret eller andre parter, som kan hjælpe, hvis der er behov for yderligere kapacitet - eventuelt udkørsel til borgere i større køretøjer.
Kommunikation
Ekstern kommunikation
Alle enheder i Social, Sundhed og Omsorg har en FM-radio.
Kommunikation fra nationale myndigheder vil som udgangspunkt ske via FM-radio. Direktører og fagchefer har prioriterede telefonnumre, og vil formentlig være i stand til at kunne kommunikere i de første timer af et nedbrud.
Kommunikation til borgere vil i situationen være officielle meddelelser fra nationale myndigheder via FM-radio. Kommunen vil i situationen ikke være i stand til at kunne kommunikere med borgerne.
Intern kommunikation
Kommunikationen mellem krisestaben og decentrale enheder vil foregå via ”runners”.
Der henvises desuden til Kommunikationsafdelingens indsatsplan for krisekommunikation. Plan for krisekommunikation.
Kontaktoplysninger
Kontaktoplysninger - Beredskabsplan
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
Personale i hjemmepleje og bostøtte rådgiver borgere og pårørende i forhold til at sikre, at hjemmeboende borgere oparbejder et hjemmeberedskab jævnfør de nationale anbefalinger.
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Sekretariatet for Social, Sundhed og Omsorg
Godkendt af Sundhedschefen den 11. februar 2025.
Action cards
- Evakuering af borgere med kritisk strømkrævende udstyr
- Etablering af et evakueringscenter på Skovevænget
- Etablering af et evakueringscenter på Rehabiliteringscenter Viborg
- Prioritering af besøg hos borgere i eget hjem og borgere med BPA-ordning
- Action card for krisestaben i tilfælde af forsyningssvigt af strøm og vand