Situation
Der opstår behov for hurtig men kortvarig indkvartering af et større antal nødstedte personer som følge af akut opstået situation som eks. større snefald der forårsager lukning af veje, togforbindelse eller andet, der afstedkommer evakuering af nødstedte rejsende o.a.
Differentiering mellem større og mindre hændelser.
Alarmering
Alarmering kan typisk komme via politiet og/eller Brand & Rednings indsatsleder ifm. deres håndtering af en akut opstået situation.
Indsatslederen/beredskabsdirektøren kontakter sekretariatschef Ole Brandt Pedersen for aktivering af indsatsplanen (mobil 29 40 42 67 – obp@viborg.dk).
Anne Sofie van Norde, mobil 87 87 30 12 – avan@viborg.dk
Jan Klein, 40 19 55 85 – jkz@viborg.dk
Sekretariatschefen vurderer om krisestaben skal aktiveres.
Opgaver
- Udpeget indkvarteringsfacilitet klargøres.
- Senge/madrasser/dyner/soveposer fremskaffes.
- Forplejningsordning aktiveres.
- Aktivering af krisestaben vurderes.
- Information om hændelsen igangsættes internt og eksternt med baggrund i relevante interessenter.
Handling
Kaserne-hallen er udpeget som primær indkvarteringsfacilitet (Stadion Allé). Sekretariatschefen aktiverer stadionpersonale med henblik på klargøring. (det afklares om andre har en rolle – eks. Facility Management i T&M). Frist for klargøring er som udgangspunkt 2 timer. Ved et begrænset antal nødstedte kan det overvejes at benytte hotelfacilitet.
Sovefaciliteter bringes frem til Kasernehallen – der rådes over 100 senge med tilhørende dyner m.v. som opbevares lokaler på Tagtækkervej. Er disse ikke til rådighed kan Midtjysk Brand & Redning være behjælpelig med madrasser og soveposer – dog med længere reaktionstid.
Forplejning kan rekvireres via Midtjysk Brand & Rednings frivillige via vagthavende indsatsleder.
Afhængigt af hændelsens omfang og karakter vurderer sekretariatschefen om krisestaben skal aktiveres – evt. i samråd med beredskabsdirektøren.
Sekretariatschefen sikrer information om, at indsatsplanen er aktiveret til K&U-direktøren, kommunikationschefen og andre relevante interessenter.
Hvis Kaserne-hallen ikke kan anvendes (eks. pga. lukkede veje o.lign.) aktiveres krisestaben med henblik på ad hoc at træffe beslutning om inddragelse af anden kommunal bygning i nærområdet mhp. klargøring af denne, jf. plan for aktivering af krisestab.
Ledelse og organisation
Sekretariatschefen har ansvaret for ledelse af indsatsen. Hvis det besluttes at aktivere krisestaben indtager K&U-direktøren rollen som kriseleder.
Midtjysk Brand & Redning understøtter opgaven i forhold til forplejning.
Bemanding og udstyr
Stadionpersonale sørger for klargøring af Kaserne-hallen, jf. ovenfor.
Midtjysk Brand & Redning bistår med forplejningsopgave ved hjælp af forplejningsvogn og frivillige.
Senge m.v. er tilgængelige med placering på Tagtækkervej.
Kommunikation
Sekretariatschefen kontakter K&U-direktør og kommunikationschef. Disse informerer i relevant omfang videre.
Kontaktoplysninger
Sekretariatschef Ole Brandt Pedersen Mobil 29 40 42 67 – Mail obp@viborg.dk
Sekretariatschef Stabs- og Byrådssekretariat og konstitueret kommunikationschef Susanne Tjørnelund Meisner, mobil 87 87 80 06 - Mail smei@viborg.dk
Beredskabsdirektør Klaus V. Hebsgaard
Direktør Lars Stentoft, mobil 23 32 02 79 - Mail lkst@viborg.dk
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
Ingen.
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af kulturkonsulent Christen Bak Thomsen
Godkendt af sekretariatschef Ole Brandt Pedersen den 12. november 2022