Forsyningssvigt af strøm og vand
Indsatsplan – forsyningssvigt af strøm og vand
Situation
Strømforsyningen kan svigte i flere dage og påvirke forskellige områder som vandforsyning, kloakafledning, kommunikation (mobil og internet), varmeforsyning, fødevareindkøb og transport.
Ved længerevarende strømnedbrud må det forventes, at internet og mobilnet vil blive påvirket og være helt ude af drift.
Alarmering
Ved længerevarende strømnedbrud må det forventes, at internet og mobilnet vil være helt ude af drift. Hvis det er muligt, vil meldingen komme fra nationale myndigheder, hvorefter krisestaben aktiveres og alarmerer og organiserer de berørte områder. Alle institutioner i B&U har FM-radioer, hvor de i tilfælde af forsyningssvigt skal søge information fra nationale myndigheder.
Hvis muligt møder krisestaben ind på rådhuset. Chefgruppen har prioriteret telefonnumre og derigennem have mulighed for at kommunikere gennem mobilnettet de første 2-4 timer af strømnedbrud.
Opgaver
- Kommunikation mellem driftsenheder og krisestab
- Nødpasning på skoler og dagtilbud
- Nøddrift i døgninstitutioner: nødstrøm, varmesvigt, nødforsyning af mad, drikke- og brugsvand.
Handling
Kommunikation
Krisestaben møder ind på rådhuset sammen med ”runners”, der har til opgave at videreformidle information fra krisestaben til driftsenheder som døgndækkende tilbud, skoler og dagtilbud. Administrative medarbejdere fra B&U skal møde ind som ”runner”, medmindre de ikke har mulighed for det. Aflønning udenfor almindelig arbejdstid vil ske i henhold til eksisterende aftale om merarbejde.
Forsyningssvigt i åbningstider
Ved forsyningssvigt i åbningstider skal en repræsentant møde ind fra hver institution på rådhuset. Her vil de modtage information, som de skal viderebringe til deres institutioner. Skoler, dagtilbud og dagplejen bibeholder en normal dag indtil børnene er hentet. Dagen efter er det kun institutioner med nødpasning, der har åbent i forbindelse med forsyningssvigt i op til tre døgn.
Forsyningssvigt udenfor rådhuset åbningstider
Krisestaben og ”runners” møder ind ved konstatering af forsyningssvigt. ”Runners” har opgaven med at få videreformidlet information fra kriseberedskabet til institutioner med nødpasning. Der foreligger samtidig en opgave med at sikre, at der hænger en seddel med information om institutioner med nødpasning på lukkede institutioner.
Nødpasning på dagtilbud og skoler
Ved forsyningssvigt opretholdes nødpasning på udvalgte institutioner for udvalgte daginstitutioner og skoler. Den enkelte dagplejer skal møde ind i den nærmeste institution med nødpasning. Følgende institutioner udvælges til nødpasning:
- Bjerringbro Skole og Bøgeskovens Børnehus
- Skals Skole og Skals Børnehus
- Stoholm Skole og Børnehusene i Stoholm
- Ørum Skole og Ørum Børnehus
- Karup Skole og Børnehuset Karup Kølvrå
- Houlkærskolen, Børnehuset Kokholm og Lyngens Børnehus
- Søndre Skole og Bulderby.
Beredskabsplanen og oversigten over institutioner skal hænge fysisk på lærerværelset/pauserummet og skal årligt kommunikeres ud til forældre for at sikre kendskab til beredskabsplanen. Det bliver en opgave for ”runners” at køre ud til lukkede institutioner og fysisk hænge en seddel op med information om åbne institutioner med nødpasning.
Institutioner med nødpasning
Institutioner med nødpasning har lagre af drikkevand. Institutionerne skal ligeledes have ekstra poser og håndsprit for at sikre hygiejnemæssige forhold. Det er forældrenes opgave at stå for maden til børnene, der skal have nødpasning. Der bliver ikke indkøbt et lager af mad til institutioner med nødpasning.
Medarbejdere
Hvis medarbejdere har mulighed for at møde ind på arbejde, skal de gøre det. Medarbejdere på skoler og dagtilbud møder ind på den nærmeste institution med nødpasning. Dagplejerne møder ligeledes ind i den nærmeste institution med nødpasning. Administrative medarbejdere møder ind som ”runners” på rådhuset.
Nøddrift på døgninstitutioner
Lager af fornødenheder
Døgninstitutioner har egne lagre af:
- Førstehjælpskasser
- Lyskilder til aften- og nattevagter (pandelamper, lanterner m.v.)
- Sprøjter til manuel anvendelse af sonder (hvis aktuelt)
- Lager af medicin*, hygiejneartikler og værnemidler.
*Med medicinlagre forstås borgerens egen beholdning af medicin. Det bør efterstræbes, at alle borgere har til minimum tre døgn.
Nødstrøm
Egeskovhus har power banks til kortvarige strømkrævende opgaver f.eks. til lift eller justering af plejeseng mv. Der er ikke nødstrøm til varme. Det er institutionens eget ansvar, at power banks altid er opladet og tilgængelige. Power banks kan genoplades via bil.
Mad og drikkevand
Serveringskøkkenerne på døgninstitutionerne har lagre af mad og drikkevand.
Brugsvand
Alle døgninstitutioner har en vandtank indeholdende brugsvand.
Vandet i tankene må anvendes til rengøring, håndvask og toiletskyl. Hvis vandet anvendes til rengøring, skal der tilsættes en rensetablet, der dræber bakterier. Under et forsyningssvigt af vand kontaktes krisestaben ved behov for genopfyldning af tanken.
Vandet i vandtankene må aldrig anvendes som drikkevand.
Ved forsyningssvigt af vand vil pleje- og vask af borgere foretages med brug af vådservietter.
Medarbejdere
Hvis medarbejderne har mulighed for at møde på arbejde, skal de gøre det. De administrative medarbejdere på døgninstitutioner møder ligeledes ind, hvis de har mulighed for det. De vil fungere som en blanding mellem personale og ”runner” for døgninstitutionerne.
Ledelse og organisation
Cheferne har det overordnede ansvar for indsatsen.
Den daglige leder har ledelsen på det operative niveau.
Der afrapporteres til krisestaben.
Bemanding og udstyr
Personale, der er på arbejde, løser opgaverne eventuelt med indkaldelse af ekstra personale.
Vanligt materiel samt power banks, batteridrevne lyskilder, vandtanke, FM-radioer m.v. anvendes.
Kommunikation
Ekstern kommunikation
Alle enheder skoler, dagtilbud og døgninstitutioner har en FM-radio
Kommunikation fra nationale myndigheder vil som udgangspunkt ske via FM-radio. Chefgruppen har prioriterede telefonnumre, og vil formentlig være i stand til at kunne kommunikere i de første timer af et nedbrud.
Kommunikation til borgere vil i situationen være officielle meddelelser fra nationale myndigheder via FM-radio. Kommunen vil i situationen ikke være i stand til at kunne kommunikere med borgerne.
Intern kommunikation
Kommunikationen mellem krisestaben og decentrale enheder vil foregå via ”runners”.
Der henvises desuden til Kommunikationsafdelingens indsatsplan for krisekommunikation. Se plan for krisekommunikation.
Kontaktoplysninger
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Sekretariatet for Børn & Unge.