Situation

Udbrud af en særlig smitsom sygdom, der evt. kan udvikle sig til epidemi eller pandemi.

Sygdommen kan udgøre en trussel for de mennesker, der bliver syge.

Desuden kan udbrud af smitsom sygdom udgøre en indirekte trussel for opretholdelsen og videreførelsen af kritiske funktioner i ældreplejen, plejecentre, institutioner og pasningstilbud pga. udbredt personalefravær.

Situationer med smitsomme sygdomme er meget forskellige og forholdsreglerne må derfor tilpasses og målrettes den aktuelle sygdom.

Alarmering

Alarmeringen kommer fra de nationale sundhedsmyndigheder

Der henvises til den generelle alarmeringsprocedure for indkaldelse af krisestaben.

Krisestaben informerer ledere af de berørte områder/afdelinger.

Personale med direkte borgerkontakt informeres om situationen.

Opgaver

Kommunens opgave i forbindelse med udbrud af smitsom sygdom omfatter:

  • Opmærksomhed på afbrydelse af smitteveje formidles i hele organisationen, herunder hånd- og uniformshygiejne, rengøring og bortskaffelse af affald
  • Eventuel modtagelse af ekstraordinært udskrevne patienter fra hospitaler
  • Pleje og omsorg til smittede og raske borgere i eget hjem og plejeboliger
  • Sikre at relevante værnemidler indkøbes og distribution heraf
  • etablering af isolationsboliger
  • etablering af ekstra midlertidige pladser og kohorteafsnit til smittede syge borgere
  • etablering af centralt værnemiddelsdepot

Handling

Krisestaben kommunikerer og planlægger i forhold til oplysninger fra de nationale sundhedsmyndigheder.

Sundhedsstyrelsen vil løbende indhente, bearbejde og udfærdige relevant information og vejledning til sundhedsvæsnet i regioner og kommuner.

Opmærksomhed på om der er kommunale tilbud, der skal lukkes ned og om medarbejdere fra nedlukkede områder kan omplaceres til andre funktioner.

Vurdering af behovet for værnemidler og om der er behov for centralt depot til håndtering af værnemidler og prioritering på tværs af fagområder i mangelsituationer

Skærpet opmærksomhed på afbrydelse af smitteveje formidles i hele organisationen, herunder håndhygiejne, uniformshygiejne, rengøring og bortskaffelse af affald

Ledelse og organisation

Krisestaben har den øverste ledelse, hvorefter kommunens normale ledelsesstruktur så vidt muligt fortsat er gældende.

Der informeres løbende til krisestaben fra de forskellige driftsområder.

De kommunale og nationale infektionshygiejniske retningslinjer og anbefalinger følges så vidt det er muligt. Opstår der situationer hvor retningslinjer eller anbefalinger ikke kan følges, orienteres krisestaben.

Hygiejneorganisationen inddrages hvor det er relevant, og der tages stilling til om der er behov for døgndækket assistance.

Bemanding og udstyr

Ledelsen tilrettelægger og planlægger arbejdet, så højt sygefravær blandt personale forebygges bedst muligt.

Ledelsen vurderer i det enkelte driftsområde, om der er behov for at indkalde ekstra personale fra andre chef- og direktørområder, eller ansættelse af andet supplerende personale mv.

Hvis der er særligt beskyttelsesudstyr og værnemidler, som skal benyttes, vil Sundhedsstyrelsen udmelde dette. Indkøbschefen inddrages altid i forhold til indkøb af beskyttelsesudstyr og værnemidler.

Kommunikation

  • Krisestaben modtager orientering.
  • Krisestaben har ansvaret for information til det berørte steds ledelse, samt information til borgere, pårørende og pressen.
  • Der henvises i øvrigt til Kommunikations indsatsplan for krisekommunikation.

Kontaktoplysninger

Find kontaktoplysninger her

Sundhedsstyrelsen www.sst.dk

www.varportal.dk

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Der kan ved behov etableres isolationsboliger. Vigtigt at inddrage MED-systemet så hurtigt som muligt på de berørte områder.

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Mette Vitting, september 2021

Godkendt af Omsorgschef Maila Tandrup, maj 2022.

Action cards