Situation

Ved it-nedbrud forstås en situation, hvor flere kommunale institutioner eller hele systemer er utilgængelige i en længere periode. (f.eks. ingen forbindelse til internet). Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive f.eks. elektronisk dokumentation, medicinoplysninger og kørelister.

Alarmering

Ved IT-nedbrud på sundheds-, omsorgs- eller socialområdet kontaktes IT-afdelingen og Midtjysk Brand & Redning.

Opgaver

Oprethold et beredskab, der sikrer, at flest mulige opgaver kan løses

Prioriter ressourcerne således, at borgere med livsvigtige behov får den fornødne hjælp.

Sikre, at visiterede borgere får den hjælp de er visiteret til.

Handling

Kontakt andre plejecentre, hjemmeplejegrupper eller boenheder for at konstatere, hvor stort omfanget af nedbruddet er.

Ledelse og organisation

Lederen for berørte organisatoriske enheder aftaler med sine ledere, hvordan der arbejdes videre uden brug af it.

Ved it-nedbrud af mere end otte timers varighed drøfter sundheds- og omsorgscheferne med direktøren for Social, Sundhed & Omsorg, om sundhedskrisestaben skal indkaldes, og niveauet for eksterne kommunikation besluttes.

Bemanding og udstyr

Behovet for ekstra medarbejdere til de berørte områder drøftes med nærmeste leder. Øverste leder for området/afdelingen har bemyndigelse til at indkalde det antal medarbejdere, der skønnes nødvendigt.

Kommunikation

Ledelsen på de berørte enheder varetager information og kommunikation til medarbejdere, borgere og samarbejdspartnere.

IT-afdelingen og Midtjysk Brand og Redning sørger for information om erkendte fejlmeldinger til de berørte organisatoriske enheder i kommunen samt til sundhedskrisestaben, såfremt den er aktiveret.

De berørte områder orienterer hospitalet og de praktiserende læger om IT-nedbruddet og at de derfor ikke kan modtage elektronisk information.

Ved længerevarende IT-nedbrud orienterer den kommunikationsansvarlige i sundhedskrisestaben borgerne via tilgængelige kommunikationskanaler.

Kontaktoplysninger

Find kontaktoplysninger her

 Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Kørelister til chaufførerne hos Madservice og Hjælpemiddelservice kan ikke genereres, da det bliver gjort elektronisk. (Der skal laves offline-løsning!)

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Pia Løie Høier, september 2021.

Godkendt af Omsorgschef Maila Tandrup, maj 2022.

Action cards

Der er ikke knyttet action cards til denne indsatsplan