Situation

Ekstreme vejrforhold betyder, at udendørs færden kan være livsfarlig. Årsagen kan være voldsomt snevejr, storm eller skybrud.

Personale kan have svært ved at komme frem og udføre normale opgaver (pleje, mad og medicin) hos borgerne.

Alarmering

Hvis det er muligt vil DMI eller anden offentlig myndighed varsle ekstremt vejrlig.

Beredskabsdirektøren vurderer om situationen kræver at krisestaben indkaldes. Der henvises til den generelle alarmeringsprocedure for indkaldelse af krisestaben.

Krisestaben aktiveres på det relevante niveau, og alarmerer og organiserer de berørte områder.

Opgaver

Den daglige drift kan være påvirket meget forskelligt afhængig af situationen.

Handling

Ved varsling af uvejr forbereder den ansvarlige chef organisationen på eventuelle ændringer af arbejdsgange og organiserer evt. en krisestab.

Det kan blive nødvendigt at indkalde ekstra personale til løsning af prioriterede opgaver.

Brand og Redning vil komme strandede personer til udsætning, og der laves en prioritering med Brand og Redning om støtte til udkørende fra hjemme- og sygeplejen. 

Krisestaben etablerer og holder tæt kontakt med nabokommuners og regionens beredskab, da vejrsituationen typisk påvirker større dele af landet.

Brug varslingstiden til forberedelse, prioritering og kommunikation.

Borgere, hvor besøg ikke er absolut nødvendig (efter faglig vurdering) skal aflyses telefonisk. Dette skal dokumenteres.

Borgere orienteres om situationen.

Ledelse og organisation

Driftsområdernes ledelse har det overordnede ansvar for indsatsen.

Den daglige leder har ledelsen på det operative niveau.

Der afrapporteres til krisestaben.

Bemanding og udstyr

Personale der er på vagt, løser opgaverne eventuelt med indkaldelse af ekstra personale.
Vanligt materiel anvendes. Vagtcentralen hos Midtjysk Brand- og Redning kan formidle kontakt til forsvaret eller andre parter, som kan hjælpe, hvis der er behov for yderligere kapacitet - eventuelt udkørsel til borgere i større køretøjer.

Kommunikation

Midtjysk Brand & Redning orienterer løbende krisestaben.

Krisestaben har ansvaret for information til det berørte steds ledelse, samt information til borgere, pårørende og pressen.

Der henvises til Kommunikationsafdelingens indsatsplan for krisekommunikation.

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Mette Vitting, september 2021.

Godkendt af omsorgschef Maila Tandrup, maj 2022

Henvisning

Der er ikke tilknyttet action cards til denne indsatsplan