Opgave

Hvis strømmen i et område forsvinder, vil de elektroniske dørlåse ikke kunne anvendes, da der ikke er installeret batteri-backup i låsene. Borgere og pårørende vil fortsat kunne anvende nøgle på normal vis.

Hvem

Borgere der får hjælp og/eller pleje fra Hjemmepleje og Hverdagsrehabilitering påvirkes af længerevarende strømsvigt.

Medarbejdere i de / det berørte område kontakter nærmeste leder

Nærmeste leder undersøger driftsstatus ved Energi Viborg eller andet relevant el-selskab.

Hvornår

Handlingen sættes i værk når strømnedbrud konstateres

Kommunikation

Det skal kommunikeres ud til medarbejderne i distriktet / distrikterne, at låsesystemet er under nedbrud, med de følger det har. Handleplanen for dette tilrettelægges lokalt.

Der i iværksættes en telefonkæde i det enkelte distrikt, hvor den der får besked (disponator/ nødkaldstelefon) ringer videre til de andre kolleger i vagt.

Handling

Hvis kontakten / hjælpen kan udskydes, kontaktes borger med henblik på ny aftale.

Kontakt borgeren, om de kan låse op selv, så de kan modtage hjælp.

Hvor borgeren ikke svarer, og adgang til borgers bolig ikke kan vente, kontaktes låsesmeden. Den låsesmed vi normalt anvender er Viborg Låseservice, tlf.: 86 62 33 44.

Ved absolut akutte situationer kan man ringe 1-1-2.

Kontaktoplysninger

Viborg Låseservice, tlf.: 86 62 33 44.

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

 

Oprettelse/revision

Dette action card er udarbejdet af Pia Løie Høier, oktober 2021

Godkendt af Omsorgschef Maila Tandrup, maj 2022