Action card – prioritering af besøg hos borgere i eget hjem

Opgave

Ved hændelser med længerevarende strømsvigt, skal hjemmeplejen prioritere besøgene.

Hjemmeplejen laver nødkørelister ud fra en vurdering af borgerens evne til at kunne klare sig selv. Hjemmeplejen vurderer nødkørelisterne ved hvert vagtskifte.

Borgere med BPA-ordning kan ved behov indgå i hjemmeplejens prioritering af nødbesøg. Hjemmeplejen vil få besked fra Krisestaben, hvis de skal håndtere BPA-borgere. 

Hvem

Distriktleder, teamledere og medarbejdere i hjemmeplejen.

Hvornår

Opgaven udføres, når distriktlederen beslutter igangsætning af prioritering borgerbesøg i tilfælde af længerevarende strømsvigt 

Handling

Hjemmeplejen gemmer hver dag kørelisten for den kommende dag på et krypteret USB-stik. Denne danner grundlag for kørelisterne mens forsyningssvigtet står på.

Ud fra kørelisten prioriteres borgerne i rød, gul og grøn i forhold til prioritering af besøg og evt. behov for evakuering.

Rød prioritering

  • Borgere der anvender tryksårsmadrasser
  • Borgere med en palliativ indsats
  • Borgere som skal vendes med jævne mellemrum
  • Borgere som ikke selv kan udføre smerte- og medicinsk behandling
  • Borgere der ikke selv er i stand til at gå på toilettet eller spise/tilberede måltider
  • Borgere der anvender ble

Gul prioritering

  • Demente borgere i eget hjem
  • Borgere med støttestrømper 

Grøn prioritering

  • Borgere der er selvhjulpne ift. mad og toiletbesøg
  • Borgere der har pårørende tilstede i boligen dagligt.

Hjemmeplejen gennemgår alle borgere ved hvert vagtskifte og prioriterer hver enkelt borgers behov for nødbesøg. 

Ved behov kan hjemmeplejen anbefale evakuering af borger med kritisk strømkrævende udstyr. I så fald kontaktes krisestaben (fagchefer og direktør). Ved akut behov for hjælp eller indlæggelse ringes 112. 

Borgere med BPA-ordning
Socialafdelingen har en liste over borgere med BPA-ordning. I en krisesituation deles listen med hjemmeplejen ift. til at borgere med BPA-ordning kan indgå i hjemmeplejen nødbesøg. Dette skyldes, at Viborg Kommune ikke kan vide, om borgerens personlige hjælper varetager sine opgaver hos borgeren, hvis ikke vi har mulighed for at kommunikere via fx. telefon. Dermed skal hjemmeplejen ud til hver enkelt borger og sikre, at der er tilstrækkelig hjælp i hjemmet. Alle BPA-borgere er anbefalet at have en ekstra nøgle et aftalt sted eller fx hos en nabo. 

Bemanding

Distriktlederen igangsætter opgaven. 
Hjemmeplejens personale udfører opgaven

Udstyr

IPad
Medarbejdere i hjemmeplejen bruger deres personlige iPad til at låse sig ind hos borgeren som vanligt. Låsen hos borger er udstyret med et batteri.  Adgange på alle iPads opdateres af medarbejderne 2 gange om ugen. Under et forsyningssvigt er det vigtigt, at medarbejderne ikke logger ud af appen, der giver låseadgang. IPads oplades via bil.

Nødstrøm – power banks
Hjemmeplejens power banks kan anvendes til kortvarige strømkrævende opgaver f.eks. til lift, justering af plejeseng mv. 

Power bank bruges til kritisk nødvendigt strømkrævende udstyr og skal ikke bruges til varmeblæsere, mobilopladning m.v.

Power banks genoplades via et 12V stik i bilen (cigarettænder).  Start bilen før ladestik sættes i (undgå at dræne bilens batteri). Sørg for altid at tilslutte power banken under kørsel. 

USB-stik med krypterede personfølsomme data
USB-stikket krypterer data og er derfor beskyttet med pinkode – pga. opbevaring af personfølsomme data.  
USB-stikket opbevares et sikkert sted og distriktlederen sikrer at relevante nøglemedarbejdere har adgang til USB-stikket og kender pinkoden. 

Kørelisterne gemmes og slettes på daglig basis. Der gemmes kun kørelister for den efterfølgende dag  - og derfor vil der kun være gemt kørelister for én dag. 

Distriktlederen sikrer, at borgerens data opdateres i Nexus efter et strøm og/eller it-nedbrud. 

Borgere med BPA-ordning kan ved behov indgå i hjemmeplejens prioritering af nødbesøg. Hjemmeplejen vil få besked fra Krisestaben, hvis de skal håndtere BPA-borgere. Social har en oversigt over BPA-borgere på en USAB, og har tilsvarende procedurer ift. brug af krypteret USB.  

 

Kontaktoplysninger

 

Kontaktoplysninger - Beredskabsplan

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

 

Oprettelse/revision

Dette action card er godkendt af chefgruppen i SSO d. xx.xx.xxx