Action card – krisestaben ved forsyningssvigt af vand og strøm
Opgave
Strømforsyningen kan svigte i flere dage og påvirke forskellige områder som vandforsyning, kloakafledning, kommunikation (mobil og internet), varmeforsyning, fødevareindkøb og transport mv.
Krisestaben sikrer fortsat drift og koordiner primært følgende:
Etablering af evakueringscentre
- Iværksættelse af etablering af evakueringscentre.
- Fordeling af borgere der skal evakueres mellem Skovvænget og RCV.
Transport – forsyningsopgaver
Transport:
- Transport af borgere til og fra evakueringscentrene.
- Transport af plejesenge og hjælpemidler til evakueringscentrene
Forsyningsopgaver inkl. transport:
- Materiel (senge m.v.) til evakueringscentrene.
- Genopfyldning af vandtanke med brugsvand.
- Genopfyldning af diesel til generator (Skovvænget)
- Genopladning af power banks.
- Omfordeling af mad og drikkevarer til evakueringscentrene ved behov.
- Supplering af biler (brændstof) til hjemmeplejen, Madservice og bostøtten.
Ekstra personale
- Indkaldelse af ekstra personaler, herunder brug af medarbejdermobilitet.
Kommunikation
- Koordinering af køreplaner og opgaver for ”runners”
- Krisekommunikation jf. indsatsplan for krisekommunikation.
Hvem
Krisestaben aktiveres på niveau 2.
Hvornår
Fremmøde på Rådhuset ved konstatering af forsyningssvigt.
Lokale M4.3 – Viborg Rådhus.
Hvis krisestaben ikke har mulighed for at aftale andet, så mødes krisestaben hver 2. time (lige klokkeslæt) i mødelokalet i tidsrummet 8-18.
Handling
Etablering af evakueringscentre
- Iværksættelse af etablering af evakueringscentre.
- Fordeling af borgere der skal evakueres mellem Skovvænget og RCV.
Iværksættelse af etablering af evakueringscentre.
Pleje- og omsorgscentre, hjemmeplejen, botilbud og bostøtten gennemgår alle borgere ved hvert vagtskifte og prioriterer hver enkelt borgers behov for evakuering.
Pleje- og omsorgscentre, hjemmeplejen, botilbud og bostøtten kontakter krisestaben ved behov for evakuering af borger med kritisk strømkrævende udstyr. Ved akut behov for hjælp eller indlæggelse ringes 112.
Krisestaben beslutter iværksættelse af evakueringsopgaven og kontakter Skovvænget og RCV. Centrene har tilsammen en kapacitet til 40-52 evakuerede personer og har nødstrøm.
- Pleje- og Omsorgscenter Skovvænget har nødstrøm i form af en generator (diesel) og 4 power banks.
- Rehabiliteringscenter Viborg (RCV) har nødstrøm i form af 10 power banks.
Fordeling af borgere
Krisestaben fordeler borgere med det mest strømkrævende udstyr til Skovvænget, idet der er en nødstrømsgenerator. De resterende borgere evakueres til RCV.
Borgere evakueres med:
- Nødvendigt strømkrævende udstyr (ikke lift og plejeseng som udgangspunkt)
- Sengetøj (dyne, hovedpude og lagen)
- Rent tøj og toiletsager (3 dages forbrug)
- Medicin til 3 dage, briller og lign.
- Papir med ID, kontaktpersoner, telefonnummer på pårørende, kontaktperson på plejecenter m.v.
Krisestaben kontakter Hjælpemiddelservice ved behov for plejesenge, udstyr m.v. til evakueringscentrene.
Transport
Krisestaben råder over Viborg Kommunes flåde. Krisestaben kontakter sekretariatschefen i Stabs- og Byrådssekretariatet ift. adgang til flåden. Overblik over flåden opdateres og koordineres manuelt af Stabs- og Byrådssekretariatet, herunder også informationer om, hvor bilerne er parkeret og adgang til nøgler m.v.
Krisestaben kan også anvende kommunens eksterne transportleverandører Terndrup Taxi og Turistbusser til evakuering af borgere.
- Terndrup Taxi og Turistbusser – tlf. 96 86 40 22 -
Morsøvej 3, 8800 Viborg - Ved kommunikationssvigt kan ”Runners” køre ud til Terndrup på adressen i Viborg.
Transport:
- Transport af borgere til og fra evakueringscentrene. Koordinering af siddende og evt. liggende transport.
Forsyningsopgaver inkl. transport:
- Transport af materiel (senge m.v.) til evakueringscentrene
- Fremkørsel af biler (brændstof) til hjemmeplejen, Madservice og Bostøtten. Evt. fremkørsel til øvrige driftsenheder ift. brug af biler (brændstof) til opladning af power banks
- Genopladning af power banks. Skovvænget er ladestation for RCV’s power banks – og for øvrige enheder ved behov
- Koordinering af genopfyldning af vandtanke med brugsvand på pleje- og omsorgscentre og botilbud – i samarbejde med Midtjysk Brand og Redning og Teknik & Miljø
- Koordinering af genopfyldning af diesel til generator (Skovvænget) – koordineret med Midtjysk Brand og Redning
- Omfordeling af mad og drikkevarer til evakueringscentrene ved behov.
Indkaldelse af ekstra personale
Krisestaben koordinerer evt. indkaldelse af ekstra personale.
I tilfælde af ekstremt vejrlig i sammenfald med forsyningssvigt, kan Viborg Kommune sende medarbejdere ud til borgere i nærheden af medarbejdernes eget hjem eller til andre pleje- og omsorgscentre, eventuelle evakueringscentre m.v. Der vil udelukkende være tale om medarbejdere, som i forvejen løser plejeopgaver og dermed har kompetencerne hertil.
Krisestaben kontakter chefen for Personale & Organisation ift. adgang til overblik over medarbejdernes bopæl.
Kommunikation
Kommunikation fra nationale myndigheder vil som udgangspunkt ske via FM-radio hvis ikke andet er muligt.
Krisestaben og nøglemedarbejdere har prioriterede telefonnumre, og vil formentlig være i stand til at kunne kommunikere i de første timer af et nedbrud.
Kommunikation til borgere vil i situationen være officielle meddelelser fra nationale myndigheder via FM-radio. Kommunen vil i situationen ikke være i stand til at kunne kommunikere med borgerne.
Krisekommunikation jf. indsatsplan for krisekommunikation.
Kommunikation mellem krisestab og driftsenheder ”runners”
Krisestaben har udpegede ‘runners’ blandt tilstedeværende personale på Rådhuset.
‘Runners’ får til opgave at overlevere information til decentrale enheder, fremkørsel af brændstofbiler til hjemmeplejen samt alle andre øvrige opgaver af praktisk karakter.
”Runners” møder ind på Rådhuset ved konstatering af forsyningssvigt. Lokale M4.3 – Viborg Rådhus. Hvis krisestaben ikke har mulighed for at aftale andet, så møder ”runners” ind hver 2. time (lige klokkeslæt) i mødelokalet i tidsrummet 8-18.
Bemanding
Krisestab er aktiveret på niveau 2 (på tværs af direktørområder).
Udstyr
Nødstrøm i Rådhuset - lokale M4.3 er dedikeret til Krisestaben.
Generator (diesel) Pleje- og Omsorgscenter Skovvænget
10 store powerbanks på RCV.
Ca. 1 power bank pr. 30 beboere på pleje- og omsorgscentrene
2 power banks pr. hjemmeplejedistrikt
1 vandtank til brugsvand pr. pleje- og omsorgscenter og botilbud. Genopfyldningsaftale med Midtjysk Brand og Redning.
Kontaktoplysninger
Omsorgschefen
Sundhedschefen
Socialchefen
Leder af hjemmepleje og hverdagsrehabilitering
Leder af pleje- og omsorgscentrene
Leder af Personale & Organisation
Leder af Kommunikation
Leder af Hjælpemiddelservice
Leder af Visitation Sundhed og Omsorg
Medarbejdere fra SSO Sekretariatet ”runners”.
Kontaktoplysninger - Beredskabsplan
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
Oprettelse/revision
Dette action card er godkendt af chefgruppen i SSO d. xx.xx.xxx