Situation
Netværksforbindelsen til internettet, KMD, Fujitsu eller anden systemleverandørs net er afbrudt. Fejlen er ikke opstået i Viborg Kommunes installation, men skyldes leverandøren eller udefra kommende begivenheder som f.eks. overgravet transmissionsfiber.
Konsekvensen kan variere fra driftstop af isolerede it services til en altomfattende lammelse af hele netværket. Dette rammer potentielt alle brugere, samt services der er afhængige af internettet – herunder borgervendte services.
Mange forretningskritiske fag-/systemer vil blive ramt.
Det er ikke muligt at tilgå fagsystemer som omsorgs-systemet Nexus, hvilket kan påvirke kritiske leverancer så som medicinoplysninger, kontaktoplysninger m.m. for borgere tilknyttet tilbuddet.
Derudover systemer, hvor der ved nedbrud kan opstå kritiske situationer: Nødkaldeanlæg, tekniske medicinsk udstyr, bygningsautomatik og hjælpemidler.
Alarmering
Hvor kan alarmer komme fra?
Alarmer om kritiske hændelser kommer typisk fra:
- Overvågningssystemer
- Brugere af kritiske systemer
- Leverandører af kritiske systemer
- Borgere, ved bortfald af it services
Hvem skal alarmeres?
It-ledelsen vurderer i samarbejde med relevante medarbejdere i It og Digitalisering, hvem og hvilke roller, der skal aktiveres i It og Digitaliserings interne krisestab, hvorefter disse personer indkaldes.
It-ledelsen vurderer, hvorvidt Stabenes øverste krisestab skal aktiveres og i hvilket omfang afhængig af hændelsens omfang.
Hvordan alarmeres videre?
Den interne kriseorganisation i It og Digitalisering aktiveres via telefon, sms og mail. Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes primært.
Alle alarmer skal gå via Service Desken på tlf. 87 87 41 99 indenfor normal arbejdstid.
Normal arbejdstid er:
Mandag til onsdag: Kl. 7.00 – 15.30
Torsdag: Kl. 7.00 – 17.00
Fredag: Kl. 7.00 – 13.30
Udenfor dette tidsrum er der en IT-vagtordning på tlf. 87 87 41 99, som er tilgængelig i tidsrummet:
Mandag til onsdag: kl. 15.30 – 21.00
Torsdag: Kl. 17.00 – 21.00
Fredag: Kl. 13.30 – 18.00
Lørdag og søndag: Kl. 8.00 – 16.00
Ved henvendelser på andre tidspunkter af døgnet er det beredskabet der svarer på tlf. 87 87 41 99. Her benyttes alarmeringslisten, som findes hos MJBR.
Opgaver
Hovedfokus er at skabe overblik over hændelsen og hvis nødvendigt inddrage samarbejdspartnere/leverandører i løsning af hændelsen.
Ligeledes er fokus på genetableringsprocedure og undersøgelse af konsekvenser i forbindelse med hændelsen essentiel for den fortsatte drift.
Handling
Den interne krisestab i It og Digitalisering aktiveres og proceduren, rollerne og opgaverne skitseret i It og Digitaliserings interne vejledninger om krisehåndtering følges for at håndtere hændelsen.
Hvilke andre aktører skal indsatsen koordineres med?
I forbindelse med håndteringen af hændelsen inddrages relevante interne og eksterne aktører ud fra hvilke systemer der er berørt.
It-chef rollen informerer/aktiverer stabenes øverste krisestab og fungerer som bindeled mellem denne og den interne krisestab i It og Digitalisering.
Kommunikationen i forhold til hændelsen koordineres mellem den interne kommunikationsansvarlige i It og Digitalisering og kommunikationsansvarlig i stabenes øverste krisestab, hvis der skal kommunikeres med pressen eller andre eksterne kilder.
Ledelse og organisation
Da hændelsen ofte vil påvirke flere direktørområder, er ansvaret for håndtering af hændelsen placeret hos stabenes øverste krisestab.
Ansvaret for at levere grundlag for beslutninger i stabenes øverste krisestab ligger hos den interne krisestab i It og Digitalisering.
Kriselederen i It og Digitalisering har ansvaret for håndtering af hændelsen internt i It og Digitalisering, herunder levering af grundlag for beslutninger i stabenes øverste krisestab.
Stabenes øverste krisestab koordinerer kommunikation med pressen og håndtering af øvrige direktørområders håndtering af hændelsen.
Der arbejdes typisk med nødplaner i øvrige direktørområder/afdelinger.
Det primære arbejde med genetablering af en normal driftssituation foregår internt i It og Digitalisering.
Bemanding og udstyr
It og Digitalisering har bemandet den interne krisestab i It og Digitalisering.
Stabenes øverste krisestab er bemandet.
Der etableres et Møderum, hvor krisestaben i It og Digitalisering har udgangspunkt.
Kommunikation
Intern kommunikation
Alt kommunikation i It og Digitaliserings interne krisestab koordineres af kommunikationsmedarbejder i It og Digitalisering. Koordineringen forgår i samarbejde med kommunikationsmedarbejder i stabenes øverste krisestab, hvor kommunikationen er rettet mod interne interessenter i Viborg kommune (direktørområder).
Ekstern kommunikation
Kommunikations medarbejder i stabenes øverste krisestab koordinerer kommunikationen med pressen om hændelsen.
Kontaktoplysninger
It-chef
Anders Schøler Kollin,
Mobil: 30 36 61 95,
Mail: akol@viborg.dk
Stedfortrædere
Afdelingsleder
Peter Jakobsen,
Mobil: 41 71 90 08,
mail: pj@viborg.dk
Afdelingsleder
Ole Christiansen,
Mobil: 30 76 20 61,
mail: okc@viborg.dk
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Lars Gaml.
Godkendt af Erik Sørensen den 6. oktober 2021.
Revideret af Peter Jakobsen den 7. oktober 2022.
Action cards
Der henvises til It og digitaliserings interne beredskabsplaner.