Situation

En borger på et af Socialområdets tilbud udsættes for vold eller trusler om vold.

Alarmering

Alarmering kan komme fra direkte involverede, eller vidner.
Alarmering kan ske via anråbelse, telefonopkald eller tryk på alarmenhed hvis en sådan findes på tilbuddet.

Opgaver

Den primære opgave er så vidt muligt at forhindre, at nogen kommer til fysisk eller psykisk skade.
Kommer nogen til skade er opgaven at sikre den bedst mulige opfølgning, for at forebygge varigt traume.

Handling

  • Opfordre overfaldsmanden til at stoppe.
  • Ring 1-1-2 hvis det er en akut situation.
  • Ring 1-1-4 hvis det er en episode, der er sket tidligere, og efterfølgende kommer til medarbejdernes opmærksomhed.
  • Hjælp borgeren med at få anmeldt overfaldet.
  • Skab ro og tryghed
  • Yd psykisk hjælp til både den voldsramte borger og eventuelt den der har udøvet volden.
  • Lad ikke den voldsramte være alene
  • Lyt til den voldsramte – lad vedkommende fortælle, hvad der er sket
  • Undgå at bagatellisere
  • Undgå at kritisere den voldsramtes handlinger
  • Undgå at belære om, hvad man kunne have gjort i stedet
  • Hjælpe evt. med at kontakte familie og pårørende
  • Følg evt. den voldsramte hjem
  • Sørg evt. for at den voldsramte ikke er alene det første døgn
  • Analyser situationen og vurder den fremtidige indsats

Ledelse og organisation

De medarbejdere der bliver opmærksomme på episoden, underretter ledelsen ved første givne lejlighed.
Medarbejderne tager ledelsen i håndtering af situationen, indtil det tidspunkt der er ledelse til stede.

Bemanding og udstyr

Personale på arbejde håndterer situationen.
Efter aftale med nærmeste leder kan der indkaldes ekstra personale.

Kommunikation

Alle episoder dokumenteres i det elektroniske dokumentations håndteringssystem.
Eksterne samarbejdspartnere orienteres i det omfang, det giver mening.

Kontaktoplysninger

Ring 1-1-2 hvis det er en akut situation.
Ring 1-1-4 hvis det er en episode, der er sket tidligere, og efterfølgende kommer til medarbejdernes opmærksomhed.

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Anette Bengtsen, september 2021
Godkendt af Socialchef Carsten Lindgaard Johansen den 15. november 2021.

Action cards

Der er ikke knyttet action cards til denne indsatsplan