Indsatsplan for IT-nedbrud

Situation

Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor flere institutioner, eller hele systemer er utilgængelige i en længere periode.
Det er ikke muligt at tilgå elektronisk dokumentation i form af journal, medicinoplysninger, FMK (Fælles medicinkort) mm.

Alarmering

Alarmering sker fra firmaet som drifter system, eller gennem medarbejder som bliver opmærksom på situationen.

Den medarbejder som bliver bekendt med nedbruddet, informerer straks sine kollegaer.

Nærmeste leder informeres ved først givne lejlighed.

Den medarbejder, som bliver bekendt med nedbruddet, kontakter IT-afdelingen, og leverandør for at afklare omfang og løsning af nedbrud.

Opgaver

  • Skab overblik over situationen.
  • Oprethold et beredskab, der sikrer, at flest mulige opgaver kan løses.
  • Prioriter ressourcerne således, at borgere med livsvigtige behov får den nødvendige hjælp.
  • Sikre, at visiterede borgere får den hjælp de er visiteret til.
  • Sikre, at informere IT om situationen og bidrage til ajourføring af situationsbilledet.

Handling

Medicin

Ved borgere der er tilknyttet botilbud, skal der findes en opdateret udprintet medicinliste på botilbuddet.
Borgerens læge kontaktes, hvis der er tvivl om medicindosering.
Medicinudlevering registreres manuelt, og skrives i systemet, når det fungerer igen

Ledelse og organisation

IT-afdelingen kontaktes, og sørger for information om erkendte fejlmeldinger til de berørte organisatoriske enheder i kommunen.
Ledelsen på de berørte enheder varetager information og kommunikation til medarbejdere og borgere.
Ved nedbrud, der er isoleret til en enkelt enhed, kan afdelingslederen aftale med nærmeste leder, hvordan der arbejdes videre uden brug af IT.

Bemanding og udstyr

Ved behov for ekstra medarbejdere til de berørte enheder, drøftes dette med nærmeste leder.

Kommunikation

Ledelsen på de berørte enheder varetager information og kommunikation til medarbejdere.
Afdelingslederen vurderer, om der er behov for at informere nærmeste leder og Socialchefen om situationen.
Afdelingsleder, nærmeste leder og Socialchefen vurderer om Kommunikationsafdelingen skal inddrages, i forhold til information til samarbejdspartnere.

Kontaktoplysninger

Alle alarmer skal gå via Service Desken på tlf. 87 87 41 99 eller ved oprettelse af IT -sag via intranettet indenfor normal arbejdstid.

Normal arbejdstid er:
Mandag til onsdag: Kl. 7.00 – 15.30
Torsdag: Kl. 7.00 – 17.00
Fredag: Kl. 7.00 – 13.30

Udenfor dette tidsrum er der en IT-vagtordning på tlf. 87 87 41 99, som er tilgængelig i tidsrummet:
Mandag til onsdag: kl. 15.30 – 21.00
Torsdag: Kl. 17.00 – 21.00
Fredag: Kl. 13.30 – 18.00
Lørdag og søndag: Kl. 8.00 – 16.00

Ved henvendelser på andre tidspunkter af døgnet er det beredskabet der svarer på tlf. 87 87 87 87. Her benyttes IT’s alarmeringsliste, som findes hos Midt Jysk Brand og Redning.

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Anette Bengtsen, september 2021
Godkendt af Socialchef Carsten Lindgaard Johansen den 15. november 2021.

Action cards

Der er ikke knyttet action cards til denne indsatsplan