Situation
Hændelsen kan være fysiske overgreb i form af slag, bid, spark osv. Truende adfærd med knytnæve, hærværk eller afspærring af flugtveje eller verbale trusler om fysisk/psykisk overlast mod andre.
Alarmering
I åbningstiden
Alarmer på en af følgende måder:
- Tryk på overfaldsalarm.
Overfaldsalarmer er installeret i alle samtalerum, samt skranke og ekspeditionspladser. Det er også muligt at låne bærbare alarmer i borgerservice. - Ring 29 40 46 35 (rådhusbetjent).
- Råb hjælp.
Nærmeste leder eller rådhusbetjente vurderer, om der skal tilkaldes politi.
Hvis du er udenfor Rådhuset, skal du ringe 112.
Udenfor åbningstid
Ring straks 112.
Skriftlige/telefoniske trusler
Underret nærmeste leder, hvis du får en skriftlig eller telefonisk trussel, og der besluttes herefter om politi skal underrettes.
Handling
Under konflikten
Tilstedeværende leder og rådhusbetjente skal sørge for følgende:
- Nedtrap og afvikl konflikten.
- Hjælp kollegaen væk fra situationen.
- Få den voldelige/truende person til at forlade stedet.
- Tilkald politi, hvis medarbejderen bliver antastet fysisk eller hvis rådhusbetjentene finder det nødvendigt.
Hjælp til den skadelidte
- Leder og arbejdsmiljørepræsentant orienteres hurtigst mulig.
- Leder sørger for tilbud om krisehjælp til skadelidte.
Husk at gøre brug af Viborg Kommunes interne procedurer for krisehjælp. - Leder vurderer, om skaden skal anmeldes til politiet inden 72 timer.
- Ulykken anmeldes som arbejdsskade.
Ledelse og organisation
Leder/rådhusbetjente har ansvar for at tilkalde politi, hvis de ikke selv kan afværge konflikten.
Rådhusbetjentenes opgave efter aktivering af personalarm:
Aftale
- Kollegial hjælp
- Afleder ved behov
- Iagttage som vidne
- Afvente, at en leder kommer og tager over
- Tilkalde politi, hvis medarbejder bliver antastet fysisk
Indgangsreplik
- Der er blevet kaldt, er alt ok?
- Er der noget, jeg kan hjælpe med?
- Lederen kommer lige straks.
Kommunikation
Leder orienterer nærmeste medarbejdere om hændelsen.