Situation

Alle ansatte har medansvar for, at biblioteksrummet er et indbydende og trygt sted for både brugere og medarbejdere. Ved at være imødekommende, lyttende og opmærksomme på brugere, der udviser anderledes adfærd over for personale eller andre brugere, er vi med til at sikre

  • at alle brugere har en god oplevelse
  • egen og andres sikkerhed

Alarmering

I de få situationer, hvor det er uopsætteligt at alarmere, er opgaven først og fremmest at få situationen under kontrol, uden nogen kommer noget til.

  • Først henter du pedeller (Tory, Allan, John)
  • Er der ingen pedel ringes 114
  • Akut henvendelse 112

Hovedbiblioteket:

Kollegaer, der er i bygningen, hjælper med at alarmere.

Filialer:

  • Alarmér
  • Kontakt 87 87 34 34 eller 87 87 34 55 eller evt. nærmeste leder og fortæl om hændelsen.

Opgaver

Vi kan ikke beskytte os mod noget, vi ikke har opdaget. Vores evne til at observere og genkende adfærd, der potentielt kan udvikle sig negativ, er første skridt.

Vær opmærksom på brugere, der udviser adfærd, som potentielt kan udvikle sig til en konflikt eller trussel. Observationer øger bevidstheden om de signaler og små tegn, der kan indikere en negativ ændring hos en bruger.

Forebyggelse af eskalering:

  • prøv at skabe en relation
  • vær imødekommende, spørgende og uformel

Handling

  • Bevar roen – også i stemmeføring
  • Vær tydelig
  • Hold afstand og undgå berøring
  • Gå ikke i kælderen eller lign. med brugeren
  • Flyt dig fra situation.
    • Sig fx: Jeg kan se, der står én herovre og har brug for hjælp (vær opmærksom).
    • Gå hen til bogvognen
  • Sidste trin inden du alarmerer
    • Sig fx: Du har 5 min. til at gå, ellers…

Hovedbiblioteket

  • Du er ikke alene. Søg hjælp hos dine kollegaer.
  • Stil dig ved siden af kollegaen.
  • Lad en kollega overtage ekspeditionen.
  • Sidste udvej: alarmér.

Filial

  • På filialer er du alene. Vi anbefaler, at du har din telefon på dig. Selvom du er alene, er der andre kollegaer på vagt andre steder.
  • Ring til 87 87 34 34 eller 87 87 34 55 (kod numrene ind på din telefon). Kollegaen kan lytte med og evt. tale efterfølgende. Bare sig: ”Et øjeblik” og sæt tlf. på højtaler. Udvis konduite. Bevar roen og pas på dig selv.
  • Sidste udvej: alarmér.

Debriefing

Debriefing sammen med kollegaer og evt. nærmeste leder. Nærmeste leder vurderer, om hændelsen skal videreformidles til alle ansatte og evt. tiltag (udelukkelse, SSP, andet) iværksættes. Evt. psykologhjælp til den ansatte rekvireres af nærmeste leder.

Ved arbejde på filialer kan du evt. ringe til 87 87 34 34 eller 87 87 34 55 eller til en anden kollega på vagt.

Kontaktoplysninger

Politiet: 114

Midtjyllands Politi: 96 10 14 48

Alarmcentralen: 112

Lægevagten: 70 11 31 31

Hovedbiblioteket: 87 87 34 34 /HB-ekspeditionen 87 87 34 55

Ledelsen:

  • Britta Thuun-Petersen 51 21 48 81
  • Thomas Ravn Jakobsen 25 38 59 27
  • Lise Nygaard Markussen 20 56 05 42

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Administrationsleder Thomas Ravn Jakobsen.
Godkendt af Biblioteks- og borgerservicechef Britta Thuun-Petersen den 4. november, 2022.